BLOG

Marketing nie dotyczy już rzeczy, które robisz, ale historii, które opowiadasz

Marketing nie dotyczy już rzeczy, które robisz, ale historii, które opowiadasz

Podczas wystąpienia na lokalnej konferencji TEDx w Newcastle w stanie Washington w 2009 roku, Simon Sinek zastanawiał się, jak to się dzieje, że niektóre firmy są tak innowacyjne. Przecież inne mają dostęp do tych samych technologii, równie utalentowanych ludzi czy mediów. Sinek zauważył, że organizacje zwykle wiedzą, co robią i jak to robią, natomiast często nie wiedzą, dlaczego robią to, co robią. Firmy, które znają lub odkryły swoje “dlaczego”, w swojej aktywności i komunikacji potrafią wyjść poza ograniczający horyzont samego produktu i spojrzeć na niego oczami klienta. Innymi słowy, znają rację swojego istnienia, powód, która wykracza poza jej ekonomiczny wymiar.

Apple poprzez kampanię Think Different pokazało, że tworzy narzędzia do wyzwalania ludzkiej kreatywności. Nike jest blisko problemów klientów. W kampanii Find your greatness udowadnia, że każdy jest bohaterem swojego życia, gdy zechce stawić czoła przeciwnościom. P&G w ramach cyklu Thank You, Mom pokazało, jak wspiera matki. Na pewno kojarzysz wzruszającą reklamę  Allegro z dziadkiem, czy zabawne filmy tworzone przez programistów z Codetwo, które są historiami, parodiami codzienności w branży IT. Skoro potrafimy w wideo, to jesteśmy równie dobrzy w swojej branży - brzmi przesłanie. 

Struktura opowiadanych współcześnie historii, reklam czy filmów opiera się na tzw. monomicie, czyli podróży bohatera. To uniwersalna struktura opowieści odkryta przez antropologa Josepha Campbella, który przeanalizował w historycznym ujęciu mity, baśnie, legendy, powieści. Zauważył, że ich bohater zawsze mierzy się z przeciwnościami. Uwikłany w konflikt, może jednak liczyć na wsparcie mentora czy przyjaciela. Wnioski z odkrycia Campbella wyciągnął szybko Hollywood oraz branża reklamowa.

Odtąd widzimy produkt w akcji, gdy odgrywa swoją rolę w życiu klienta. Wspiera go, rozwiązuje problemy, bawi, uczy, pomaga. Powiedzmy to wprost: występuje w roli, do jakiej został stworzony. Producenci aut nie ścigają się na liczby, które pokazują osiągi aut, ale na emocje, które wyzwalają przyjemność z jazdy, odwołują się do marzeń. Kupując komputer chcemy wiedzieć, w jakie jest wyposażony narzędzia. Pięknie opisze to historia użytkownika, który zmaga się z takimi samymi problemami jak Ty. Pralka do prania musi być niezawodna, ale też przyjazna dla środowiska. A sklep internetowy mądry na tyle, aby dyskretnie podpowiadać produkty, które chcemy kupić.


Produkt sam w sobie jest oczywiście interesujący. Proszek do prania, komórka, paczkomat, aplikacja do przesyłania pieniędzy, karma dla psa, ogniwo słoneczne, wózek dla dziecka czy samolot odrzutowy. Za każdym z nich stoją twórcy, konstruktorzy. Każdy wymagał ciężkiej pracy zespołów inżynierów, projektantów, pracowników. O każdym z tych etapów możemy opowiedzieć fascynujące historie: jak rodził się projekt, z jakimi wyzwaniami mierzyli się właściciele biznesu szukając finansowania, jakie błędy popełnili twórcy, opracowując nowe materiały czy projektanci, pracując nad doświadczeniem użytkownika. Ile razy się poddawali i ile razy zasypiali z nową nadzieją, że jutro przyniesie rozwiązanie. Czy widzisz ich zmagania oczami swojej wyobraźni?

Tym, co łączy te historie - jest opowieść. Marketing XXI w. to już nie tylko ukazanie produktu, ale też emocji i doświadczeń, które towarzyszą jego odbiorcy. Zajmuje się tym nowoczesny content marketer i na tym buduje siłę marki, którą się opiekuje.

Nie jest to jednak prosta sztuka, by zbudować opowieść, która będzie wzbudzać emocje i to dokładnie te, z którymi marka chce być utożsamiana. Dlatego warto powierzyć napisanie i kreację takiej historii specjalistom. Tym właśnie zajmujemy się w Contentive, dla którego to wartościowa treść stanowi fundament do zbudowania udanej kampanii.

Czym jednak będzie ciekawa historia, kiedy nikt jej nie usłyszy? Dlatego w Contentive działania content marketingowe, wspieramy nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi oraz reklamowymi. Odpowiednia opowieść wymaga odpowiedniej formy, dlatego tworzymy m.in. materiały video, audio, animacje oraz artykuły i dystrybuujemy je w modelu programatycznym, by treści zawsze znalazły swoich właściwych odbiorców. 

Dobry content to podstawa, a jego rola w promowaniu marek jest ogromna. Dawanie swoim odbiorcom wartościowej treści - w odpowiedniej formie, a jednocześnie realizującej przyjętą strategię marketingową - to obowiązek każdej firmy. W Contentive spełniamy te oczekiwania. Czy chcesz znowu poczuć radość, która towarzyszy poczuciu dobrze zrobionej roboty? Takiej, która dała wartość Twoim klientom? Jeśli tak, skontaktuj się z nami!

 

Pozostałe wpisy

które moga Cię zainteresować

Mamy sztuczną inteligencję we wszystkich produktach...

Mamy sztuczną inteligencję we wszystkich produktach. Od telewizorów Bravia, przez bezlusterkowe aparaty fotograficzne, po Xperie i PlayStation - Daichi Yamafuji, SONY.

Czytaj więcej

Pokaż klientowi to czego potrzebuje...(tylko jeszcze o tym nie wie)

Ludzie nie wiedzą, czego chcą, dopóki im tego nie pokażesz. Dlatego też nigdy nie polegam na badaniach rynku. Naszym zadaniem jest odczytywanie rzeczy, których jeszcze nie ma na stronie - powiedział ...

Postęp to znaczy lepsze, a nie tylko nowe

W 1908 roku bramy fabryki w Detroit opuścił pierwszy egzemplarz Forda T, otwierając erę masowej motoryzacji. I chociaż idea auta jako 4 kół z kierowcą nie uległa zmianie przez kolejne sto lat, dzięki osiągnięciom in...

Opinie naszych klientów

Przeczytaj, co mówią o nas inni

BLOG
fb
ln
tw
yt
ig