BLOG

Kluczowe wskaźniki kampanii w dobie koronawirusa

Kluczowe wskaźniki kampanii w dobie koronawirusa

Pandemia Covid-19 to trudny czas dla przedsiębiorców, którzy często zmagają się ze swoim „być albo nie być” na rynku. Branża internetowa - szczególnie nam bliska, także odczuwa skutki pandemii. Przyjrzeliśmy się działaniom reklamowym i analizujemy dla Was ich wyniki. Na rozkład wzięliśmy kilka branż, na które obecna sytuacja wywarła dość spory wpływ. Poniżej prezentujemy statystyki z wysyłek kampanii mailingowych, które aktualnie prowadzimy, w relacji do uzyskiwanych przez nie wyników jeszcze sprzed pandemii. Wpis będziemy na bieżąco uzupełniać kolejnymi statystykami.

Dotychczas przeanalizowaliśmy:
Diety Pudełkowe
Automotive
Finanse
Fashion
RTV/AGD

Diety pudełkowe
Ta forma odżywiania na dobre już wpisała się w nasz zdrowy lifestyle. Co więcej, w ostatnim czasie stała się dość mocno popularna, głównie poprzez fakt, że jest to po prostu wygodne rozwiązanie dla wszystkich osób, które w pędzie codziennego życia nie mają czasu na przygotowywanie regularnych posiłków.

Nowa rzeczywistość, w której się znaleźliśmy sprawiła jednak, że ten coraz bardziej lubiany sposób zdrowego odżywiania się, nieco stracił na sile rozwoju. Jak wynika z wykresu, wskaźnik OR w kampaniach diet pudełkowych wzrósł o 22%, patrząc w perspektywie czasowej po 10.03.2020, kiedy to pandemia zamknęła nas w domach.

Wydawało by się, że to dobry prognostyk, jednakże przyglądając się wskaźnikowi CTOR, to ten wynik już nie jest tak spektakularny. Kampanie tego typu zanotowały  ewidentny spadek przeklików – i to aż o 33%.

Dlaczego tak się dzieje?
Naszym zdaniem, jednym z zasadniczych powodów może być fakt, że catering dietetyczny jest raczej usługą premium, z wyższej półki cenowej. Coraz mniej osób jest pewnych pracy i zarobków na dotychczasowym poziomie, zatem spadek wydaje się być uzasadniony. Kolejną istotną kwestią, jest wspomniany już brak czasu, w normalnych warunkach życia, na kulinarne eksperymentowanie. Teraz większość z nas, ma tego czasu aż nadto. Jeszcze jednym aspektem, który w naszym odczuciu może wpływać na spadek zainteresowania dietami pudełkowymi w dobie pandemii, jest zjawisko dystansu społecznego, który dla dobra ogółu staramy się zachować. Lęk przed kontaktem z osobą, która dowozi posiłki, może być również jednym z kolejnych czynników. Podobnie zresztą jak obawa przed tym, że posiłki mogą być przygotowywane w warunkach, które mogłyby umożliwić zakażenie, pomimo iż liczne głosy naukowców dowodzą, że prawdopodobieństwo zarażenia się poprzez jedzenie jest „ekstremalnie niskie”. Jak pokazuje nam ten przykład, produkty inne niż absolutnie niezbędne, mogą cieszyć się obecnie nieco mniejszym zainteresowaniem.

 

Automotive
Motoryzacja to kolejna branża, którą poddajemy analizie. Światowy sektor motoryzacyjny także odczuwa skutki pandemii. Zaczęło się od Chin, które to w dużej mierze trzymają branżę moto w ryzach. To tu powstaje wiele części czy podzespołów, które są niezbędne do produkcji samochodów.

Idąc dalej, kolejne kraje jak chociażby Włochy również zaczęły wstrzymywać swoje fabryki, i choć niektóre koncerny są w stanie dalej w miarę normalnie funkcjonować, to wpływ „reszty świata” jest odczuwalny. Covid-19 uziemił ludzi wraz z ich pieniędzmi w domach i branża w dużej mierze przeniosła się do internetu.

Motoryzacja w obecnych czasach to znacznie więcej niż sama produkcja samochodów. To również targi, premiery nowych aut, które teraz coraz częściej zastępowane są livestreamingami.

Jaka jest odpowiedź dealerów?
Branża moto dość szybko wypracowała skuteczne metody komunikacji z klientami, przenosząc się do wirtualnego świata. Dziś w ofercie dealerów znajdziemy wirtualne „jazdy próbne”, a także możliwość wirtualnego obejrzenia wymarzonego samochodu. Sprawdzimy w ten sposób, jak wygląda tapicerka, jak prezentuje się deska rozdzielcza, a także inne elementy wyposażenia auta, na które zazwyczaj zwracamy uwagę przed zakupem samochodu w salonie. Rzućmy zatem okiem na wykres kluczowych wskaźników w kampaniach automotive. Jak widać Open Rate w stosunku do czasów sprzed 10 marca wzrósł o 22 %. Przyglądając się natomiast współczynnikowi CTOR, okazuje się, ze zainteresowanie zwiększa się o 9 punktów procentowych. Jak widać, nowa forma prezentowania samochodów przyciąga potencjalnych klientów. Czy ta tendencja się utrzyma? Odpowiedź z pewnością przyniosą nam kolejne tygodnie.

 

Finanse
Koronawirus oddziałuje także na sektor finansowy. Zagrożony jest globalny ład gospodarczy, stabilność finansów publicznych, ale także sytuacja ekonomiczna każdego z nas. Instytucje finansowe wyciągają pomocną dłoń, oferując swym klientom zmiany stóp procentowych czy tzw. wakacje kredytowe.
Sektor bankowy i pozabankowy już jakiś czas temu wypracował rozwiązania, które umożliwiają korzystanie z bankowości elektronicznej. Ta forma spotyka się z coraz większą sympatią klientów. Bankowość internetowa i mobilna umożliwia przeprowadzenie niemal wszystkich operacji bez konieczności pojawiania się w placówce. Można otworzyć konto, wykonać przelewy, a także skorzystać z możliwości zaciągnięcia kredytu na klik. W dobie koronawirusa wszelkie transakcje gotówkowe zwiększają ryzyko przenoszenia się choroby, zatem usługi e-bankowości cieszą się popularnością.

Jak radzi sobie branża pożyczkowa?
Analizując nasz wykres, nie sposób nie zauważyć, że pojawia się pewna dysproporcja. Średni OR przed wybuchem epidemii był na wyższym poziomie niż ten obecny. Czasy po 10 marca pokazują spadek o 17%. Z kolei oferty finansowe, dostępne w prowadzonych przez nas kampaniach, spotykają się obecnie z większym zainteresowaniem. Jak wynika z naszych statystyk, o 7% wzrosła klikalność takich ofert. Firmy pożyczkowe oferują swym klientom dogodniejsze warunki spłat kredytów, a także możliwość odroczenia rat. Wnioski można składać poprzez internetowe formularze czy infolinię bez konieczności przedstawiania dodatkowej dokumentacji i co ważne bez wychodzenia z domów. Niepewna sytuacja finansowa wielu gospodarstw zapewne wpływa na ilość składanych wniosków o krótkoterminowe pożyczki, przez osoby zmuszone do szybkiego reperowania budżetu. Jednak rozsądne podejście do sytuacji wymaga oszacowania także możliwości ich późniejszej spłaty.

Fashion
Zakupy odzieży online na dobre wpisały się do naszych internetowych zwyczajów. Często z wygody sięgamy po możliwość zrobienia zakupów w domowym zaciszu, tym bardziej że sklepy internetowe oferują obecnie wiele promocji i kuponów rabatowych, przyjaznych form dostawy czy możliwości darmowych zwrotów. Jednakże to zawsze był nasz wybór, a nie konieczność. Świat, w którym koronawirus zamknął nas w domach, dał nam wybór jednokierunkowy. I chociaż zakup nowej odzieży, w czasie gdy jesteśmy w domowej izolacji, nie jest priorytetem, to jednak po zimie zawsze przychodzi nam chęć na zakup czegoś z nowej, letniej kolekcji.

Jak koronawirus wpłynął na modowy biznes?
Covid-19 zamknął galerie, które tak naprawdę stanowią epicentra zakupowe, a to w konsekwencji wymusiło na branży fashion przeniesienie swoich biznesów do świata online. O ile te, które działały równolegle już od jakiegoś czasu w sieci, nie miały z tym problemu, to te, które dotychczas pozostawały w trybie offline, musiały zareagować szybko, chcąc przetrwać na rynku. Czy to się udało w szerszej perspektywie, to się dopiero okaże po powrocie do względnej normalności, natomiast warto zwrócić uwagę, jak obecna sytuacja przełożyła się na wyniki, prowadzonych przez nas kampanii. Jak wynika z poniższego wykresu, branża zanotowała spory wzrost zainteresowania wysyłanymi mailingami, bo aż o 33% względem tego co działo się przed 10 marca. Co ciekawe wskaźnik CTOR spadł o 7 punktów procentowych w dół, co raczej jednak nie specjalnie zagraża branży, a może być wynikiem tego, że ostatni czas był również czasem Świąt Wielkanocnych, zatem być może sytuacja nie sprzyjała dokonywaniu zakupów odzieżowych. Branża fashion poza promocjami przyciąga klientów także poprzez poszerzenie asortymentu, oferując na przykład maseczki antywirusowe, które teraz są towarem pierwszej potrzeby. Ten krok zapewne również wpływa na zainteresowanie klientów w tym czasie.

RTV/AGD
Jeszcze jedną branżą, którą poddaliśmy analizie w dobie Covid-19 jest RTV/AGD. W trakcie pandemii zakupy w tym sektorze okazują się być częstym wyborem użytkowników. O ile ograniczenia w poruszaniu się, czy też długo zamknięte galerie handlowe, wpłynęły na konieczność zakupu tego typu sprzętów online, to tak naprawdę branża RTV/AGD od długiego już czasu prowadziła z sukcesami handel w internecie. Ta forma zakupowa jest interesująca również przez fakt, wygodnej dostawy sprzętu prosto do domu lub automatu paczkowego, bez konieczności zapewniania transportu we własnym zakresie. System zamówień dużych sklepów branżowych działa bezproblemowo a zamówienia na bieżąco są dostarczane pod wskazany adres, często już następnego dnia.

Jak branża RTV/AGD odnajduje się w obecnej sytuacji?
Wiele sklepów z elektrosprzętem zmodyfikowało swoje działania marketingowe, ukierunkowując je na media cyfrowe. Poprzez większą promocję digitalową, sklepy budują większe zainteresowanie i zaangażowanie potencjalnych kupujących. Jak wynika z wykresu kluczowych wskaźników w kampaniach RTV/AGD notujemy wysoki wzrost zainteresowania tym segmentem, po wybuchu pandemii, bo aż o 33% wzrósł OR oraz odnotowaliśmy 6% wzrost CTOR. Praca zdalna i nauka wymusiły zakup sprzętu takiego jak laptopy, drukarki czy urządzenia ułatwiające zawodowe zadania podczas korzystania z internetu. Poza pracą i obowiązkami przychodzi też czas na rozrywkę i tu segment konsol do gier, czy innych platform gamingowych cieszy się także sporym zainteresowaniem. A po pracy i rozrywce pojawia się nowy trend, jakim stało się wypiekanie chleba w zaciszu domowym, a do tego, jak wiadomo, potrzebne są małe urządzenia AGD, takie jak wypiekacze do chleba czy miksery.

 

 

Pozostałe wpisy

które moga Cię zainteresować

UX w digital marketingu: Chcesz zwiększyć sprzedaż? Popraw doświadczenia klientów.

UX ma wpływ na wszystko, co twoja firma robi online, także na skuteczność twoich działań digital marketing. Od doboru właściwej grupy docelowej, aż po nawigację na twojej stronie lub landing page – pozytywne doświadczenia klientów są podstawą lead ge...

Lejek sprzedażowy w e-commerce. Efektywna komunikacja na każdym jego etapie.

Lejek sprzedażowy w e-commerce to złożony proces, wymagający dokładnego zrozumienia i zarządzania na każdym etapie, by skutecznie przekształcać zainteresowanie w rzeczywiste transakcje. Efektywna komunikacja odgrywa tutaj decydującą rolę, pozwalając ...

Consent Mode v2. Jak właściwie i szybko go wdrożyć?

Czy wiesz, że konsekwencje wprowadzenia RODO dotyczą również Twojej strony internetowej? Implemetacja protokołu Consent Mode v2 może pomóc Ci w zapewnieniu zgodności z przepisami oraz optymalizacji konwersji na Twojej witrynie. W tym artykule dowiesz...

Opinie naszych klientów

Przeczytaj, co mówią o nas inni

BLOG
fb
ln
yt