BLOG

Kampanie e-mailingowe do baz zewnętrznych

Kampanie e-mailingowe do baz zewnętrznych

Korzyści płynące z poprawnie prowadzonego e-mail marketingu są dzisiaj powszechnie znane. Raport z badanie poczty elektronicznej przeprowadzonego w 2012r. przez SARE S.A. pokazuje, że osiem na dziesięć osób stwierdza wymierne efekty prowadzonych kampanii reklamowych do własnej bazy emailingowej. Wydatki na taką formę reklamy internetowej przekroczyły w Polsce w 2011r. i to zdecydowanie, sumę 130 mln zł. Kwoty, o których tu mowa dotyczą w głównej mierze kampanii realizowanych do własnych baz mailingowych, ale także – o czym nie należy zapominać, kampanii realizowanych do baz zewnętrznych. Zasoby te są własnością serwisów internetowych skupiających użytkowników wokół konkretnych treści np. sport, zdrowie i nie koniczynie należą do dużych portali internetowych.

 

Rysunek 1. Wpływ e-mail marketingu na działalność przedsiębiorstwa.

Wykres: Do jakich typów baz wysyłasz mailingi?

Źródło: Raport z badania poczty, SARE 2012

 

Subskrybent na wyłączność – własna baza emailingowa

Własna baza emailingowa jest potężnym narzędziem w rękach sprawnego marketera. Pozwala na efektywne podtrzymanie relacji pomiędzy firmą, a jej klientem, a niejednokrotnie do zwiększenia poziomu obrotów na tym kliencie poprzez generowanie dodatkowej sprzedaży, np. przez cross-selling czy up-selling nowych produktów.  Niestety prawda jest taka, że posiadanie dużych baz własnych jest domeną organizacji o pokaźnych rozmiarach z często równie wielkimi budżetami reklamowymi. Dlatego też, większość przedsiębiorstw cierpi na niedobór rekordów, które można wykorzystać w kampaniach e-mailingowych.Należy też pamiętać, że e-mail marketing nie zawsze jest opłacalny.

Wielokrotnie przytaczane przez specjalistów ds. e-mail marketingu stwierdzenie, że 1$ zainwestowany w mailing może przynieść 42 $ przychodu, sprawdza się przy odpowiedniej skali działań. Mówiąc wprost: klienci, którzy posiadają małe bazy adresowe nie mogą liczyć na dokładnie taką dźwignię 1:42. Skala oddaje efekt, jej brak nie pozwala na dokładną analizę realizowanych kampanii, może też skutkować brakiem zysku, który choćby w stosunku 1:1 pozwolił wyrównać koszta związane z obsługą kampanii (system mailingowy, koszty pracownicze). Budowanie własnej bazy mailingowej jest korzystną inwestycją w dłuższym okresie czasu, który wiele firm chce skrócić. Głównym motorem działań w kierunku zrealizowania mailingu do bazy zewnętrznej jest więc świadomość, że e-mail marketing jest skuteczny, a dotarcie do szerszego grona odbiorców daje większą szansę na zrealizowanie wyznaczonych celów.

Kiedy pojawia się niedosyt – potrzeba wysyłki do bazy zewnętrznej

Do głównych przyczyn szukania emailingów do baz zewnętrznych, należy zaliczyć brak bazy emailingowej przy jednoczesnej chęci rozpoczęcia działań e-mail marketingowych bądź ograniczonej ilości rekordów w stosunku do zapotrzebowania. Z punktu widzenia celu jaki przyświeca firmie zlecającej emailing do bazy zewnętrznej, jest chęć zbudowania własnej bazy emailingowej lub dotarcia ze swoją ofertą do nowych odbiorców.

Dane jakie dostępne są w Polsce nie pozwalają na dokładną analizę rozkładu procentowego wspomnianej wyżej sumy wydatków na poszczególne składowe e-mail marketingu (licencja systemu, zakup/wynajem bazy). Nie jesteśmy więc w stanie dokładnie określić jakie środki przekazane były na zakup emailingów do baz zewnętrznych.  Z cytowanego powyżej badania poczty elektronicznej wynika, że 36% respondentów zadeklarowało korzystanie z usługi e-mailingu do baz zewnętrznych, co jest o 7% więcej niż w roku 2011 i aż 16 % więcej niż w roku 2010, gdy takie działania zadeklarowało 20% respondentów.

 

Rysunek 2. Udział wysyłek do baz zewnętrznych w ogólnej liczbie zrealizowanych kampanii.

Wykres:Udział wysyłek do baz zewnętrznych w ogólnej liczbie zrealizowanych kampanii.

Źródło: Raport z badania poczty, SARE 2012

 

Obserwując te liczby i trend można śmiało powiedzieć, że e-mailing do baz zewnętrznych jest ważnym elementem składowym wszystkich działań e-mail marketingowych i zasadniczo wpływa na wyniki tych działań wielu podmiotów.

 

Kupić czy wynająć – rozterki każdego marketera

„Chciałbym kupić bazę …” - tak rozpoczyna się większość zapytań, które kierowane są do naszej mailingowej sieci reklamowej. Na co dzień kilkanaście osób zgłasza się do INIS tak właśnie artykułując swoje potrzeby związane z chęcią wysłania swojej oferty handlowej na skrzynki pocztowe potencjalnych klientów.

Rozróżnienie na kupno i wynajem bazy jest niezwykle istotną kwestią, która często powoduje początkowe nieporozumienie na linii reklamodawca – realizujący kampanię. W ogromnej ilości przypadków zlecający jest przekonany, że otrzyma bazę adresową na własność po zrealizowaniu wysyłki. Jest to  oczywiście niemożliwe i często niezgodnie z obowiązującymi zapisami prawa.

Dobre praktyki e-mail marketingu rekomendują realizowanie emailingów reklamowych tylko do baz wynajmowanych od konkretnych Wydawców (sieci reklamowych działających w ich imieniu). Jest to istotne z kilku względów:

  • właścicielem bazy jest Wydawca, który gromadzi odbiorców o konkretnych zainteresowaniach, określonym profilu i to on decyduje, czy jest sens realizować dany mailing,
  • subskrybenci poszczególnych baz aktywnie uczestniczą w tworzeniu danego serwisu i cyklicznie otrzymując korespondencję newsletterową,
  • adresy e-mailowe gromadzone są metodą  double opt-in i świadomie wyraziły chęć na otrzymywanie newsletterów, w tym również e-mailingów  reklamowych,
  •  odbiorcy mailingów w dowolnym momencie mogą zrezygnować z otrzymywania dalszej korespondencji reklamowej.

 

Rysunek 3. Rodzaje baz zewnętrznych najczęściej wykorzystywanych w Polsce.

Wykres: Rodzaje baz zewnętrznych najczęściej wykorzystywanych w Polsce.

Źródło: Raport z badania poczty, SARE 2012

„Dlaczego takiej bazy nie można kupić? „ -  to równie często spotkane pytanie. Właścicielami baz są tylko i wyłącznie Wydawcy, którzy jako administratorzy baz danych mają prawo realizować emailingi - tym również reklamowe od swoich partnerów biznesowych.

Zakup baz, czy to na portalach aukcyjnych, czy w firmach brokerskich, jest atrakcyjny pod względem finansowym i … nic więcej.

Zapłacimy tanio za bazę, która:

  • bardzo słabo konwertuje,
  • pochodzi z nieznajomego źródła,
  • nie wiadomo w jaki sposób nastąpiła subskrypcja,
  • być może została sprzedana wcześniej już kilkudziesięciu innym podmiotom,
  • osoby w niej znajdując się cofnęły zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Teoretycznie możliwe jest zrealizowanie do takich baz zapytania o zgodę na możliwość wysyłki oferty handlowej (wysyłka weryfikująca), lecz nasze doświadczenie wskazuje, że takie akcje cieszą się marnymi efektami z powodu słabej jakości baz.

Profesjonalne systemy do email marketingu, świadome konsekwencji wynikających z tego typu praktyk, zabraniają realizowania e-mailingów do baz pochodzących z bliżej nieokreślonego źródła.

 

Nie daj się nabić w „mailing” –  jakość w stosunku do ceny

Za skutecznością e-mail marketingu przemawiają statystyki i badania poczty elektronicznej rok do roku realizowane przez SARE. Wielokrotnie udowodniono, że kampania do bazy wydawcy, który buduje bazę double opt-in, usuwa nieprawidłowe rekordy i cyklicznie prowadzi komunikację ze swoimi subskrybentami będzie znacznie bardziej skuteczna niż e-mailing do zakupionej bazy mailingowej.

Czynniki mające zasadniczy wpływ na efekty kampanii e-mailingowej:

  • wysyłka tylko do baz sprawdzonych wydawców internetowych,
  • poprawność przygotowanej kreacji (kwestie wizualne i techniczne),
  • zgodność z regułami antyspamowymi,
  • marka reklamodawcy i jej rozpoznawalność,
  • odpowiedni nadawca oraz stopka informująca o właścicielu bazy i sposobie pozyskania adresów e-mail,
  • zachęcający tytuł będący wstępem do treści
  • treść mailingu dopasowana do treści witryny i zainteresowań grupy docelowej.

 

Rysunek 4. Ocena skuteczności kampanii realizowanych do baz zewnętrznych.

Rysunek:Wpływ email marketingu na działalnośc przedsiębiorstwa

Źródło: Raport z badania poczty, SARE 2012

 

Zlecając kampanię emailingową należy liczyć się  z kosztami. Rynek w tym temacie jest bardzo zróżnicowany. Spotkać się możemy z kilkoma różnymi modelami płatności i z ogromnym rozrzutem pomiędzy stawkami funkcjonującymi na rynku. Na domiar złego całość komplikują tzw. stawki RateCard, od których istnieją rabaty nawet na poziomie 85%. Przykładowo dla potencjalnego zainteresowanego, który „przychodzi z drogi” cena wyjściowa może wynosić CPM=700zł (za 1000 wysłanych e-maili), a faktyczna cena za którą można kupić ten emailing to 105zł netto.  Jak widać różnica jest bardzo duża i może niejednego zainteresowanego zniechęcić, jeżeli nie zna realiów jakim rządzi się ten rynek.

W modelach płatności wyróżniamy kampanie realizowane w modelu CPM (Cost Per Mille),modelach efektywnościowych oraz rzadziej spotykanych modelach hybrydowych (stanowią kombinacje modelu CPM i efektywnościowego). Model CPM polega na rozliczeniu się za wysłanie każdego tysiąca rekordów. Przykładowo jeżeli CPM=60zł, to koszt wysyłki do 10 tys. adresów wyniesie 600 zł. Modele efektywnościowe to forma promocji ukierunkowana na efekt. Klient płaci wyłącznie za klikniecie w reklamę – CPC, wypełniony lead – CPL (np. formularz kontaktowy, formularz zapisu do newslettera) albo za wygenerowana sprzedaż – CPO lub CPS, gdy rozliczenie opiera się na prowizji od wartości koszyka (np. 7% jednorazowej sprzedaży w sklepie internetowym).

Ceny wysyłki w modelu CPM zaczynają się od 20 zł za tysiąc wysłanych e-maili, ale mogą także kosztować  nawet 700 zł za podobna liczbę, jeżeli baza zawiera adresy elitarnej grupy odbiorców (np. architektów, czy też menadżerowie wyższego szczebla). Odrębną rzeczą jest oczywiście czy e-mailing zakupiony za tak duże pieniądze przełoży się na cel jaki chcemy osiągnąć z danej wysyłki. To już powinien ocenić marketer decydujący się na tego typu wysyłkę.

Wymieniając poszczególne modele rozliczeń należy wspomnieć, że ostateczna decyzja o modelu, według którego następuje rozliczenie zależy od wydawcy, gdyż nie wszyscy zgadzają się na modele efektywnościowe.

Pozostałe wpisy

które moga Cię zainteresować

UX w digital marketingu: Chcesz zwiększyć sprzedaż? Popraw doświadczenia klientów.

UX ma wpływ na wszystko, co twoja firma robi online, także na skuteczność twoich działań digital marketing. Od doboru właściwej grupy docelowej, aż po nawigację na twojej stronie lub landing page – pozytywne doświadczenia klientów są podstawą lead ge...

Lejek sprzedażowy w e-commerce. Efektywna komunikacja na każdym jego etapie.

Lejek sprzedażowy w e-commerce to złożony proces, wymagający dokładnego zrozumienia i zarządzania na każdym etapie, by skutecznie przekształcać zainteresowanie w rzeczywiste transakcje. Efektywna komunikacja odgrywa tutaj decydującą rolę, pozwalając ...

Consent Mode v2. Jak właściwie i szybko go wdrożyć?

Czy wiesz, że konsekwencje wprowadzenia RODO dotyczą również Twojej strony internetowej? Implemetacja protokołu Consent Mode v2 może pomóc Ci w zapewnieniu zgodności z przepisami oraz optymalizacji konwersji na Twojej witrynie. W tym artykule dowiesz...

Opinie naszych klientów

Przeczytaj, co mówią o nas inni

BLOG
fb
ln
yt