BLOG

Historia display - od reklamy w gazecie do klikania myszką

Historia display - od reklamy w gazecie do klikania myszką

Co to display?

Reklama displayowa (display ads), nazywana również banerami reklamowymi, to treści promocyjne o charakterze graficznym (statyczne lub animowane), które pojawiają się na konkretnych stronach internetowych, w aplikacjach mobilnych oraz na platformach mediów społecznościowych. Głównym jej celem jest promowanie produktów i usług firm oraz przyciąganie uwagi użytkowników. Reklama displayowa może znacząco wpłynąć na wzrost rozpoznawalności marki, generowanie ruchu na stronie internetowej oraz zwiększenie konwersji (przekształcanie użytkowników w klientów).

Aby osiągnąć zamierzone cele za pomocą bannerów reklamowych, kluczowe jest staranne planowanie, precyzyjna segmentacja grupy docelowej oraz regularne monitorowanie efektywności kampanii reklamowej.

Pierwsze bannery reklamowe

Rozwój reklamy, w formie, którą znamy obecnie, jest ścisłe związany z wynalezieniem druku przez Jana Gutenberga w 1450 roku oraz rozpowszechnieniem drukowanych mediów. To właśnie czytelnicy gazet i dzienników stali się pierwszymi masowymi odbiorcami reklam. W miarę rozwoju reklamy drukowanej pojawił się także zawód agenta reklamowego, którego zadaniem było zbieranie różnych ogłoszeń reklamowych oraz ich płatne umieszczanie w dziennikach i magazynach. Reklamy nie mogło zabraknąć w powstających mass mediach - radiu i telewizji.

Wraz z pojawieniem się Internetu oraz pierwszych przeglądarek internetowych, które umożliwiały wyświetlanie grafiki, zaczęto tworzyć bardziej zaawansowane i technicznie rozbudowane formy reklamy wizualnej, znane jako reklamy display.

Debiut display’a reklamowego przypada na koniec lat XX, a dokładniej na rok 1994, kiedy na stronie magazynu HotWired pojawił się prosty, statyczny czarny prostokąt w formacie GIF z krótkim tekstem zachęcającym do kliknięcia - "Kliknąłeś tutaj?". Ten baner był bezpośrednio podlinkowany i kierował użytkowników na stronę firmy AT&T, przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego. Pierwsza reklama online odniosła ogromny sukces, osiągając współczynnik klikalności na poziomie aż 44%, co oznacza, że prawie co drugi użytkownik odwiedzający serwis zdecydował się kliknąć w ten baner.

Późniejsze banery reklamowe nie cechowały się starannym planem czy układem, a raczej były chaotyczne i pełne kolorów, z jedynym celem - przyciągnięcia uwagi za wszelką cenę. Pojęcie targetowania reklam, czyli dostosowania ich do konkretnych grup odbiorców, nie istniało i nikt nie brał pod uwagę potrzeby wyświetlania reklam tylko tym użytkownikom, którzy mieliby realne zainteresowanie nimi. W tamtych czasach głównym założeniem było to, że im reklama jest większa i bardziej kolorowa, tym lepsza, ponieważ miała przede wszystkim przyciągać wzrok.

 

 

 

Współczesne banery reklamowe

Dzisiaj podejście do reklam displayowych jest dużo bardziej przemyślane. Baner ma angażować użytkownika, być dostosowany do jego potrzeb, skłaniać do interakcji, zamiast przytłaczać go nadmiarem treści, generujących jedynie frustracje. Jeśli reklama tworzy pozytywne doświadczenia, użytkownik jest bardziej skory dowiedzieć się, co kryje się za prezentowaną mu reklamą.

Cechy współczesnych banerów reklamowych:

  • Minimalistyczny design - przejrzystość oraz istotne informacje
  • Personalizacja i targetowanie na odpowiednie grupy docelowe
  • Interaktywność - zachęcanie do podejmowania działań
  • Responsywność - dostosowane do różnych urządzeń
  • Kreatywność - ciekawe animacje, wideo czy efekty graficzne


Elementy baneru

Skuteczne banery reklamowe powinny wykorzystywać odpowiednie kolory, animacje i logo firmy, aby zachęcić do interakcji. W obszarze graficznym warto używać wysokiej jakości zdjęć, ilustracji lub innych elementów stylistycznych, które przekazują główne przesłanie. Obszar, w którym znajdują się wszystkie elementy (kontener), powinien być wypełniony kontrastowym kolorem, dostosowanym do stylu marki. Tekst (hasło) w reklamie powinien być zwięzły, a jednocześnie motywować użytkownika do podjęcia określonego działania. Sformułowania powinny być precyzyjne i klarowne. Nie zapomnij o dodaniu CTA (wezwania do działania) - przycisku, linku lub ikonie, które zachęcają użytkownika do wykonania konkretnej czynności.


Rodzaje reklam displayowych

Reklamy display mogą przyjmować różne formy i rodzaje. Oto kilka z nich:

  • Statyczne reklamy - to pojedyncze, nieruchome obrazy, zazwyczaj z towarzyszącym im tekstem.
  • Animowane reklamy - wykorzystują krótki film lub GIF trwający od 5 do 10 sekund, który jest zapętlony
  • Reklamy interaktywne - wymagają od widza aktywnego zaangażowania, takie jak udzielanie odpowiedzi na ankietę, uczestnictwo w krótkiej grze lub podawanie danych osobowych.
  • Reklamy wideo - korzystają z samodzielnych filmów trwających do 30 sekund.
  • Reklamy pływające - pozostają widoczne w tym samym miejscu na stronie, nawet gdy użytkownik przewija ją w dół.
  • Reklamy rozwijane - zaczynają jako małe elementy i powiększają się, gdy użytkownik wejdzie w interakcję, na przykład klikając lub przewijając kursorem myszy nad nimi.

Jakie są zalety i wady reklam display?

Reklamy display, podobnie jak każda inna forma promocji, posiadają swoje plusy i minusy. Jednym z największych atutów jest ich ogromny zasięg i zdolność do przyciągnięcia uwagi widza dzięki wykorzystaniu dużych i kolorowych grafik. Kreatywna i efektowna reklama display może zawierać elementy wizualne, które skutecznie przyciągną uwagę potencjalnych klientów. Te reklamy doskonale sprawdzają się w kampaniach budujących wizerunek marki, których celem jest zwiększenie rozpoznawalności.

Kolejną ważną zaletą jest możliwość dokładnego określenia grupy docelowej oraz lokalizacji, na którą kierowane są reklamy. Dodatkowo reklamodawcy mają dostęp do szczegółowych danych statystycznych, co pozwala na ciągłą optymalizację kampanii w celu zwiększenia jej efektywności i kontrolowania kosztów.

Wadą reklamy display może być zjawisko „ślepoty bannerowej”, które charakteryzuje się odruchowym, niezamierzonym ignorowaniu reklam wyświetlanych na odwiedzanej na stronie internetowej. Potwierdzeniem tego są liczne badania z wykorzystaniem specjalistycznego narzędzia zwanego „eye tracker”, którego zadaniem jest monitorowanie oraz analiza ruchu gałek ocznych użytkownika przeglądającego witrynę internetową. Sposobem radzenia sobie z „banner blindness” jest wykorzystanie bardziej atrakcyjnych form reklamowych jak rich media, które zachęcają użytkownika do interakcji, oraz reklamy natywnej, która w nienachalny i harmonijny sposób wkomponowana jest w główną treść. 

 

Śledzenie efektów

Mierzenie skuteczności reklam wizualnych jest niezwykle istotne dla firm, które inwestują w ten rodzaj marketingu. Istnieje wiele wskaźników, które pozwalają ocenić efektywność kampanii, takie jak CTR (Click-Through Rate), konwersje, wskaźnik odrzuceń, czy ROI (Return on Investment).

CTR (współczynnik klikalności) jest miarą relacji między liczbą kliknięć a liczbą wyświetleń reklamy. 

ROI (zwrot z inwestycji) to odsetek przychodów wygenerowanych przez pozyskanych klientów w stosunku do kosztów inwestycji. Oblicza się go za pomocą wzoru: (zysk - koszty) / koszty * 100%. 

 

Przykładowe reklamy display

Baner

 

Watermark

 

Skyscraper

 

 

Interstitial na mobile’u

 

Pop-up

 

Billboard

 

Box

 

Superstitial

Pozostałe wpisy

które moga Cię zainteresować

UX w digital marketingu: Chcesz zwiększyć sprzedaż? Popraw doświadczenia klientów.

UX ma wpływ na wszystko, co twoja firma robi online, także na skuteczność twoich działań digital marketing. Od doboru właściwej grupy docelowej, aż po nawigację na twojej stronie lub landing page – pozytywne doświadczenia klientów są podstawą lead ge...

Lejek sprzedażowy w e-commerce. Efektywna komunikacja na każdym jego etapie.

Lejek sprzedażowy w e-commerce to złożony proces, wymagający dokładnego zrozumienia i zarządzania na każdym etapie, by skutecznie przekształcać zainteresowanie w rzeczywiste transakcje. Efektywna komunikacja odgrywa tutaj decydującą rolę, pozwalając ...

Consent Mode v2. Jak właściwie i szybko go wdrożyć?

Czy wiesz, że konsekwencje wprowadzenia RODO dotyczą również Twojej strony internetowej? Implemetacja protokołu Consent Mode v2 może pomóc Ci w zapewnieniu zgodności z przepisami oraz optymalizacji konwersji na Twojej witrynie. W tym artykule dowiesz...

Opinie naszych klientów

Przeczytaj, co mówią o nas inni

BLOG
fb
ln
yt