BLOG

7 inspirujących kampanii z okazji Dnia Kobiet

7 inspirujących kampanii z okazji Dnia Kobiet

Dzień Kobiet w marketingu zwykle jest pretekstem, by w kampaniach przypomnieć, jaka siła tkwi w bohaterkach tego dnia. Bo to, że siła jest kobietą wiadomo nie od dziś. Tak samo, jak i to, że marketing uwielbia czerpać ze świąt i różnych okoliczności, o czym wielokrotnie już wspominaliśmy w naszych wpisach z cyklu „7 inspirujących kampanii”.

Coraz częściej w spotach i kampaniach z okazji Dnia Kobiet przewija się trend reklamowy, zwany Femvertisingiem. Polega on na przedstawianiu kobiet w pozytywnym świetle i promowaniu równouprawnienia płci. Marki reklamują swoje produkty i usługi w sposób realistyczny, ukazując kobiety jako silne, niezależne i pewne siebie osoby, zdolne do osiągania sukcesów i przełamywania barier. Pokazują w ten sposób, że kobiety wyzwoliły się z tradycyjnych ról, takich jak wyłączna opieka nad rodziną i dziećmi, i z powodzeniem realizują się także w wielu innych dziedzinach, które je pasjonują. Z punktu widzenia równości płci, takie podejście do kobiet w reklamie pozwala przełamywać wieloletnie stereotypy dotyczące ich ról społecznych i zawodowych, a dla samych reklamodawców otwiera bardzo duży rynek - wszak kobiety stanowią potężną siłę nabywczą.

Ta ewolucja to krok w dobrym kierunku! Poznajcie zatem nasze subiektywne zestawienie najbardziej inspirujących kampanii z okazji Dnia Kobiet.

 

  • She’s a Lady

Marka HM w 2016 roku postawiła na naturalność. Twarzami kampanii zostały kobiety, które emanują pewnością siebie i są dumnie z tego, kim są, bez względu na swój wygląd czy styl życia. Te kobiety są po prostu sobą i dzielą się niesamowitą energią, która je wyróżnia.

https://youtu.be/8-RY6fWVrQ0

 

  •  #ItWasNeverADress

Akcja #ItWasNeverADress to inicjatywa rozpoczęta przez firmę Axosoft, mająca na celu zmianę postrzegania kobiet w technologii i poza nią. Symbol tej akcji, przekształcony znak damskiej toalety, który z daleka wygląda jak kobieta w sukience, został reinterpretowany jako kobieta w pelerynie superbohatera. Celem tej kampanii jest zainspirowanie do dyskusji na temat roli i reprezentacji kobiet w różnych dziedzinach, zwłaszcza w branży technologicznej, gdzie kobiety są znacznie mniej reprezentowane. Inicjatywa ta podkreśla potrzebę równości płci, zachęcając do zastanowienia się nad stereotypami i promując silny, pozytywny obraz kobiet jako liderów i innowatorów.

 

  • Szkice Prawdziwego Piękna Dove

"Dove Real Beauty Sketches" to krótkometrażowy film z 2013 roku, będący częścią kampanii Dove "Prawdziwe Piękno". Pokazuje, jak kobiety widzą siebie w mniej pochlebnym świetle, w porównaniu do opisów przez obcych. Kobiety opisywały siebie rysownikowi sądowemu, który ich nie widział, a następnie obcy dokonywali opisu. Porównanie rysunków ujawniło, że wersje oparte na opisach obcych były bardziej pochlebne i trafne, co podkreślało krytyczne postrzeganie siebie przez kobiety. Kampania ta stała się wiralowa, wywołując dyskusje na temat standardów piękna i samooceny. 

https://youtu.be/s-HqGOCW7UA?si=6rdaZ1VJxDceOQLz

 

  • The Guilty Clothes Collection - Fashion Week London

W 2017 roku podczas Fashion Week w Londynie odbył się pokaz mody, który wprawił w zdumienie cały świat mody. Pokaz był kampanią społeczną, którą wywołano dyskusję na temat problemu obwiniania ofiar napaści seksualnych. Kolekcja The Guility Clothes miała pokazać społeczeństwu, że to nie ubrania prowokują do gwałtu, a już na pewno nie kobiety, które je noszą. STOP obwinianiu kobiet o to, że to ich wina, że sprowokowały oprawcę. Za gwałt odpowiada tylko i wyłącznie sprawca. Kobieta jest ofiarą. Ważna społecznie akcja, która wywołuje ciarki na plecach. 

https://youtu.be/Mk18sAJnV_w

 

  • Projekt Dream Gap - Barbie

W naszym zestawieniu nie mogło zabraknąć spojrzenia na świat pełen nierówności oczyma dziewczynek, które dopiero staną się kobietami. 

Dream Gap to pojęcie związane z nierównością płci w dzieciństwie i młodości, a dokładniej z brakiem równości szans i możliwości dla dziewcząt i kobiet w osiąganiu swoich marzeń i celów.

Kampania marki Barbie walczy z uprzedzeniami i inspiruje dziewczynki do budowania takiej przyszłości, jaką sobie wymarzyły. Niech hasła #CloseTheDreamGap #MożeszByćKimChcesz niosą się w świat. 

https://youtu.be/i_xU7VbF09I

 

  • Kobiety, które zmieniają świat 

Netflix Polska  w 2021 roku przygotował spot reklamowy - o kobietach, które zmieniły świat, bo “każda historia opowiedziana po raz pierwszy wywiera ogromny wpływ na wszystkich, którzy ją oglądają”. W telegraficznym skrócie zobaczysz pierwszy pocałunek dwóch kobiet w filmie pełnometrażowym, pierwszą lesbijkę w telewizji publicznej w USA czy też pierwszą rdzenną kobietę pochodzenia meksykańskiego, która została nominowana do Oscara. Film godny polecenia:

https://youtu.be/hskmGYTbLNY

 

  • Gdzie są nasze patronki?

W 2021 roku Bank BNP Paribas wystartował z inicjatywą “Gdzie są nasze patronki”, w którym zachęca szkoły do przyjmowania nazwisk patronek jednocześnie przybliżając losy niezwykłych kobiet. Naszą historię tworzy wiele inspirujących i wyjątkowych kobiet: laureatki Nagrody Nobla, zdobywczynie medali olimpijskich, kreatorki trendów w sztuce, nauce i innych dziedzinach życia. Dlaczego więc według statystyk, aż 90% patronów polskich szkół to mężczyźni? Czas to zmienić!

 

 

  • Bez jaj

OLX w 2020 roku wypuścił dość kontrowersyjny spot reklamowy, który uznany został za feministyczną kampanię, która wywołała prawdziwą burzę i niemal podzieliła społeczeństwo. Spot dotyczy nierówności płac i dyskryminacji kobiet w miejscach pracy, zatem ważnych społecznie tematów. Jednakże platforma dość prześmiewczo przedstawiła “problem”, posługując się atrybutem męskości, jakim są… jaja, które to mają być gwarantem wszelkich sukcesów. Jedni reklamę oklaskują, inni zaś zarzucają niewłaściwą formułę i wykorzystanie tzw. pinkwashing. Czy słusznie? Oceńcie sami. 

https://youtu.be/sKkhUIc6VYo

 

  • The Man Your Man Could Smell Like

I na koniec coś z przymrużeniem oka. 13 lat temu marka Old Spice w swoim spocie reklamowym wykorzystała fakt, że to kobiety odpowiadają za większość decyzji zakupowych, w tym za zakup męskich kosmetyków. Chcąc wypromować swój kosmetyk marka zwraca się do kobiet-decydentek, a jednocześnie daje im gwarancję, że ich mężczyzna może pachnieć jak bohater video Isaiah Mustafa. Ta dość zabawna forma przekazu utwierdza w przekonaniu marketerów, że kobieta to ich target, nawet w przypadku produktów dla mężczyzn. Tip warty zapamiętania. 

https://youtu.be/owGykVbfgUE

 

 

Podsumowując, siła naprawdę jest kobietą. To widać w kampaniach, które zainspirowały nas do stworzenia tego zestawienia. Drogie Panie, oby ta siła nigdy nas* nie opuszczała. Mamy jeszcze wiele do zrobienia! 



*Autorką tekstu jest kobieta :) 

 

Pozostałe wpisy

które moga Cię zainteresować

Grudzień w marketingu: Święta, sylwestrowe szaleństwo i noworoczne postanowienia

Grudzień to wyjątkowy miesiąc dla marketingu, pełen świątecznego blasku, noworocznych postanowień i sezonowych okazji. Poszukujemy nie tylko idealnych prezentów i świątecznych dekoracji, ale również unikalnych sposobów na celebrowanie i przywitanie N...

Listopad w marketingu: Black Friday, Cyber Monday i przygotowania do zimy

Kalendarzowo jesień w pełni, a listopad swym chłodem przywodzi na myśl zimowe chwile. Czas zadumy i refleksji, gdy dni stają się krótsze, a noce dłuższe. W sklepach powoli pojawia się asortyment świąteczny. Wielkimi krokami zbliża się dzień największ...

Październik w marketingu: różowy październik, Dzień Nauczyciela, Halloween i inne branżowe wydarzenia

Po lecie zostały już tylko wspomnienia, w kalendarzu zaś na dobre zagościł jesienny klimat, a z nim nadeszło wiele okazji do inspirujących kampanii reklamowych. Przed nami październik: miesiąc, który dla marketerów jest bardzo kreatywnym czasem, nie ...

Opinie naszych klientów

Przeczytaj, co mówią o nas inni

BLOG
fb
ln
yt